همزمان با هفته روابطعمومی و ارتباطات، دکتر حامد تقوایی، مدیر روابطعمومی دانشگاه شیراز، ضمن گرامیداشت این مناسبت، به ارائۀ گزارشی از اقدامات صورتگرفته در روابطعمومی دانشگاه در سال گذشته پرداخت.
وی با یادآوری اینکه روابطعمومی دانشگاه شیراز در میان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور، موفق به کسب دو مقام برگزیده در بخش عکس و گزارش تصویری شده است، گفت: اقدامات کلان و زیرساختی مختلفی ازسوی روابطعمومی دانشگاه شیراز، در یکسال گذشته صورت گرفته که میتواند الگوی مناسبی برای دیگر روابطعمومیهای وابسته به وزارت عتف باشد.
دکتر تقوایی اظهار کرد: روابطعمومی دانشگاه شیراز، پس از تصویب طرح هویت سازمانی دانشگاه، بهعنوان نقشۀ راه روابطعمومی دانشگاه شیراز، برای انجام طرحهای زیرمجموعه آن، اقدامات مختلفی را انجام داده است که از آن جمله، میتوان به راهاندازی استودیوی روابطعمومی دانشگاه اشاره کرد که اخیرا به مبلمان ویژۀ برگزاری گفتوگوهای دو نفره و سهنفره نیز مجهز شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی روابط عمومی دانشگاه، نبود تجهیزات تخصصی بود، اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیریهای مکرر و حمایت معاونت اداریمالی دانشگاه، در طول یکسال گذشته تحول بزرگی در روابط عمومی دانشگاه اتفاق افتاده است و امروز، روابط عمومی دانشگاه شیراز را میتوان بهعنوان یکی از مجهزترین مدیریتهای روابطعمومی نهادهای دولتی استان برشمرد.
دکتر تقوایی در ادامه به تجهیزات خریداریشده در استودیو روابطعمومی دانشگاه اشاره کرد و گفت: ازجمله تجهیزات خریداریشده میتوان به خرید 3 دستگاه کامپیوتر، ۵ عدد مانیتور، یک دستگاه تلوزیون 75 اینچ، ۳ عدد دوربین فیلمبرداری، ۱ عدد دوربین عکاسی و ۱ عدد لنز دوربین، ستهای نور عکاسی و فیلمبرداری، دستۀ استاپلایزر و گوشی تلفن همراه اشاره کرد.
مدیر روابطعمومی دانشگاه شیراز بیان کرد: راهاندازی تلویزیون اینترنتی دانشگاه و طراحی وبسایت این رسانۀ دانشگاهی نیز گام مهم و ویژهای بود که بهمنظور گسترش ارتباطات رسانهای دانشگاه و افزایش ارتباط آن با جامعه در سال گذشته محقق شد و نام دانشگاه شیراز را بهعنوان معدود دانشگاههای دارای این ظرفیت مهم رسانهای ثبت کرد.
وی ادامه داد: در طول ۹ماه گذشته، مجموع تولیدات تلویزیون اینترنتی دانشگاه شیراز به 109مورد رسیده است که این تعداد، شامل ۴۵ برنامه در بخش کرانۀ تلویزیون، ۴ برنامه در بخش روایت شکوه، ۳۰ برنامۀ انتخاباتی، برنامۀ فرهنگی و هنری و ۱۵ برنامۀ پخش زنده میشود.
دکتر تقوایی اظهار کرد: البته تلویزیون اینترنتی دانشگاه شیراز در ابتدای راه بوده و نیازمند حمایتهای ویژه در بحث نیروی انسانی و بودجه است. درحال حاضر، تمامی فعالیتهای صورتگرفته در این تلویزیون، بدون اختصاص بودجه و بههمت نیروهای انسانی موجود در روابطعمومی دانشگاه رقم خورده که فشار دوچندانی به این مجموعه وارد کرده است.
مدیر روابطعمومی دانشگاه شیراز ادامه داد: راهاندازی فروشگاه دانشگاه (Uni Shop) نیز با نام «ارم گالری»، از دیگر اقدامات ابتکاری و پر خیر و برکت روابطعمومی دانشگاه بود که با هدف کارآفرینی، ایجاد هویت و تعلق سازمانی و همچنین ارائه محصولات و هدایا با برند دانشگاه شیراز، از سال گذشته، پس از اجرای فراخوان جمعآوری تولیدات هنری و صنایع دستی دانشجویان، صورت پذیرفته است و هماکنون با حدود ۸۳۰ اثر هنری، از آثار ۶۳ هنرمند وابسته به دانشگاه شیراز به جامعه خدمات میدهد. فعالیت این فروشگاه تاکنون بهصورت پیشراهاندازی بوده و انشاءالله بهزودی این فروشگاه بهطور رسمی افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اجرا، تکمیل و رونمایی از فاز اول نقشۀ سه بعدی پردیس ارم دانشگاه شیراز، از شروع به کار فاز دوم نقشۀ جامع دانشگاه خبر داد و گفت: در مرحلۀ دوم، نقشۀ پردیس مهندسی و کتابخانه خوارزمی دانشگاه در درست طراحی است که درصد پیشرفت آن به حدود 20درصد میرسد.
مدیر روابطعمومی دانشگاه شیراز با یادآوری اینکه از سال گذشته «طرح یادگار روزگار» شده است، توضیح داد: بهمنظور جمعآوری اسناد و آثار ارزشمند دانشگاه و به دنبال آن، راهاندازی موزه دانشگاه شیراز، فراخوانی با عنوان یادگار روزگار ازسوی ازسوی روابطعمومی دانشگاه منتشر شد و همزمان کارشناسان روابطعمومی با مکاتبه و پیگیری از نهادهای مختلف کشور، درصدد جمعآوری اسناد و آثار دانشگاه برآمدند که خوشبختانه در این مدت کوتاه، با همکاری حداقل ۸ سازمان ملی دیگر، بیشاز ۱۰هزار سند، عکس، نقشه و... در پیوند با دانشگاه شیراز جمعآوری شده است.
دکتر تقوایی با اظهار اینکه روابطعمومی دانشگاه بهطور پیوسته و فعال با رسانهها ارتباط مؤثر دارد، خبر داد: در سال گذشته بیشاز ۳ هزار خبر و محتوا در پیوند با دانشگاه شیراز و دانشگاهیان با همکاری بیشاز ۲۷۰ رسانه رسمی، اعم از خبرگزاریها، پایگاههای خبری، مطبوعات و... منتشرشده است.
وی از طراحی ۵۲ وبسایت برای واحدهای مختلف دانشگاه در سال گذشته در حوزه روابطعمومی الکترونیک خبر داد و گفت: طراحی وبسایت دانشکده کشاورزی دانشگاه، مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه و باغموزه نارنجستان قوام از آن جمله است. همچنین در سال گذشته سایت فعلی و سایت خبرنامه دانشگاه ارتقاء یافته است.
دکتر تقوایی ادامه داد: وبسایت جدید دانشگاه در دست طراحی است و حدود ۷۰درصد از مراحل انجام آن صورت گرفته است. همچنین در سال گذشته سایت فعلی و سایت خبرنامه دانشگاه ارتقاء یافته است. در طراحی سایت جدید دانشگاه، ویژگیهای مثبت بیشاز پنجاه دانشگاه برتر جهان جمعآوری و اعمال شده است.
مدیر روابطعمومی دانشگاه شیراز با برشماری ۵ شبکه مجازی دانشگاه در پیامرسانهای: ایتا، بله، روبیکا، اینستاگرام و واتساپ، گفت: حدود ۲۲ هزارنفر مخاطب، در این شبکهها اخبار دانشگاه را دنبال میکنند که این آمار در مقایسه با سال گذشته، حاکی از افزایش ۲۳ درصدی مخاطبان دانشگاه دارد.
وی ادامه داد: درمجموع بیش از ۵ هزار مطلب اعم از خبر مکتوب، گزارش تصویری، اطلاعیه و... در شبکههای مجازی دانشگاه در سال گذشته منتشر شده است.
دکتر تقوایی به برخی از خدمات حوزه سمعیبصری دانشگاه نیز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: افزونبر تهیه بیشاز ۶ هزار فریم عکس از برنامههای مختلف دانشگاه، روابطعمومی دانشگاه، پروژه عکاسی از اعضای هیئتعلمی دانشگاه (با مشارکت بیشاز صدنفر) و مسابقه تصویر ماندگار با هدف انتخاب بهترین عکس ماه و سال دانشگاه و استفاده از ظرفیت دانشگاهیان دانشگاه شیراز برای تکمیل آرشیو تصویری دانشگاه را برگزار کرد که در این مسابقه، ۲۴۵ عکس به روابطعمومی دانشگاه رسید و از این تعداد، ۱۹مورد بهعنوان عکس برگزیده انتخاب شد که به زودی بهترین عکس سال دانشگاه شیراز معرفی شده و نمایشگاه آثار منتخب برگزار میشود.
مدیر روابطعمومی دانشگاه شیراز به برخی پروژههای در دست اقدام مانند تهیه سرود دانشگاه (با پیشرفت ۸۵درصدی)، راهاندازی موزه مفاخر دانشگاه (با پیشرفت ۲۰درصدی)، تدوین کتاب جامع معرفی دانشگاه (با پیشرفت ۱۰درصدی) و تعویض و ارتقاء تجهیزات تالار و سالنهای روابطعمومی نیز اشاره کرد و گفت: بهمنظور اجرای طرح هویت بصری دانشگاه هم، اقداماتی همچون طراحی لوح تقدیر اختصاصی دانشگاه و طراحی و چاپ بروشور دانشگاه شیراز نیز صورت گرفته است و مابقی اوراق و وسایل اداری نیز در دست طراحی جدید است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به راهاندازی گروه همیاران روابطعمومی ازمیان کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه نیز اشاره کرد و توضیح داد: پساز مکاتبه با دیگر واحدهای دانشگاه، تعداد ۳۴ رابطخبری و 100 رابط سایت به روابطعمومی معرفی شدن که بهمنظور ساماندهی و دریافت هرچه سریعتر اخبار و اطلاعرسانی رویدادها و دستاوردهای دانشگاه، در یک گروه مجازی با روابطعمومی دانشگاه درحال همکاری هستند و برنامههایی برای آموزش هرچه بیشتر ایشان از طریق برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی تدارک دیده شده است که بهزودی برگزار خواهد شد.
دکتر تقوایی با اظهار اینکه حجم فعالیتهای روابطعمومی دانشگاه در یکساله گذشته بیشاز ۶۰درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: انجام این فعالیتها مرهون همت، تلاش و ازخودگذشتگی کارکنان روابطعمومی دانشگاه است که از ایشان سپاسگزاری و قدردانی میکنم. همچنین از رئیس دانشگاه و معاون اداری، مالی و برنامهریزی و توسعه دانشگاه برای حمایت و همراهیشان در طول این مدت سپاسگزارم.