نقشه سایت

جایگاه روابط عمومی در دانشگاه

 

«روابط عمومی یک شغل اداری نیست؛ بلکه یک شوق اداری است»

                                                                             دکتر حمید نطقی، بنیانگذار علم روابط عمومی در ایران

 

 

روابط عمومی مجموعه‌ای از اخلاق، علم، فن و هنر است که نقش مؤثر و سازندۀ آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

در دنیای امروز که از آن به‌عنوان «عصر ارتباطات» یاد می‌شود، تعامل و ارتباط دوسویه با مخاطبان، از اصول اساسی در هر سازمان است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل در حیات اجتماعی آن‌ها به شمار می‌رود؛ همچنان‌که بهبود کیفی فعالیت‌ها و افزایش بهره‌وری سازمانی ناگزیر از برقراری ارتباطات تعاملی است.

در نظام آموزش عالی اما، اهمیت این حوزه دوچندان است؛ چراکه مدیریت روابط عمومی در دانشگاه با داده‌پردازی از مسائل و نیازهای جامعه و همچنین معرفی و ارائه‌ی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه و دستاوردها و خدمات آن‌، عامل اصلی پیوند دانشگاه و جامعه است، بدین‌ترتیب برای همسویی فعالیت‌های دانشگاه با جامعه که ازجمله ملاک‌های یک جامعه‌ی پویا و شایسته است، روابط عمومی دانشگاه‌ها نقش و تأثیرگذاری بی‌بدیلی دارد. به‌ویژه در زمان حال که موضوع حرکت دانشگاه‌ها به‌سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم یا اصطلاحا دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه‌محور، از موضوعات اصلی وزارت عتف و در صدر اهداف دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود.

همچنین، باتوجه به اینکه یکی از کارکردها و وظایف اصلی روابط‌عمومی اطلاع‌رسانی و آموزش رسانه‌ای است، می‌تواند نقش مـؤثری در فرهنگ‌سازی داشته باشد. تبلیـغ، تـرویج، اطـلاع‌رسـانی، آمـوزش، اقناع، زمینه‌سازی، فضاسازی و... روش‌ها و راهبردهایی است که به‌عنـوان وظـایف و کارکردهـای روابـط عمـومی در فرآینـد فرهنگ‌سازی نقش مؤثری دارند.

از سوی دیگر، باتوجه به اهمیت پرداختن به موضوع هویت سازمانی و تصویرسازمانی برای دانشگاه‌‌ها در عصر کنونی، نقش و جایگاه روابط‌عمومی در دانشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است؛ چراکه امروزه تحول در هر دانشگاهی، به‌مثابۀ یک سازمان زنده، نیازمند این است که آن دانشگاه، ابتدا خود را بشناسد و بار اصلی تلاش برای رسیدن به این مهم، بر عهدۀ روابط‌عمومی دانشگاه است.

آگاهی افراد از هویت دانشگاه، همسویی بین استراتژی و هویت دانشگاه، برخورداری از بالاترین تمایز برای دانشگاه در مواجهه با دیگر نهادهای مقایسه‌پذیر، شناسایی آسان و افزایش اعتبار آن، ایجاد حس اعتماد و افزایش مالکیت و کنترل که همه، در سایۀ تمرکز بر موضوع هویت‌سازمانی ایجاد می‌شود، به‌خوبی جایگاه ویژۀ روابط عمومی را در دانشگاه نشان می‌دهد.

افزون‌بر این‌ها، روابط‌عمومی با ایجاد انگیزه، وحدت و نشاط در درون دانشگاه باعث ارتقای فرهنگ تعلق سازمانی می‌گردد که از مهم‌ترین عوامل بالندگی و تعالی در مراکز علمی است.