تعیین شعار دانشگاه، یکی از شیوههای رایج ملی و بینالمللی، بهمنظور معرفی و برندسازی دانشگاههاست که میتواند ظرفیتها، رسالتها و مأموریتهای دانشگاه مدنظر را بهخوبی در اذهان تداعی نماید و بیانگر اهداف، رویکردها و چشماندازهای آن دانشگاه باشد. از همینرو دانشگاه شیراز در نظر دارد، شعار ویژهای، مختص خود تعیین نماید.
این فراخوان بهمنظور مشارکت و اعلام نظر دانشگاهیان ارجمند و عموم علاقهمندان برای انتخاب شعاری درخور شأن و هویت دانشگاه شیراز منتشر شده است.
علاقهمندان میتوانند شعار پیشنهادی خود را تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲، به مدیریت روابط عمومی دانشگاه از طریق دکمه دسترسی به فرم ارسال شعار ارسال نمایند.
گفتنیست، پیش از این نیز در سال ۱۳۹۸، طی فراخوانی مشابه، شعارهای پیشنهادی جمعآوری شد که متأسفانه هیچیک از شعارها به توافق کامل داوران نرسید؛ اما همچنان بهعنوان گزینههای مطرح در این فراخوان ارزیابی خواهد شد.
برای مشاهده شرایط ارسال شعار و اطلاع از اهداف، رویکردها و برنامههای راهبردی دانشگاه شیرازبهمنظور پیشنهاد شعاری مناسب، به سربرگهای بالا مراجه نمایید.
شرایط ارسال شعارهای پیشنهادی:
- شعار پیشنهادی باید کوتاه، جذاب و در پیوند با اهداف، رویکردها و رسالتهای دانشگاه شیراز باشد (در ادامه، نمونه شعار دیگر دانشگاهها و اهداف، رویکردها و برنامههای راهبردی دانشگاه شیراز بهمنظور آگاهی هرچه بیشتر افراد آورده شده است)؛
- شعار پیشنهادی نباید از شعارهای دیگر دانشگاههای کشور یا خارج از کشور اقتباس و رونویسی شده باشد؛
- هریک از شرکتکنندگان حداکثر ۳ پیشنهاد میتوانند ارائه دهند؛
- محدودیتی برای شرکتکنندگان دورۀ قبل این فراخوان و ارسال شعارهای قبلی ایشان، وجود ندارد (نیازی به ارسال دوبارۀ شعارهای ارسالشده در فراخوان دور گذشته نیست).
جوایز:
نفر اول: سهمیلیون تومان هدیه نقدی و تندیس نفیس دانشگاه شیراز و لوح تقدیر
نفر دوم: دومیلیون تومان هدیه نقدی و لوح تقدیر
نفر سوم: یک میلیون تومان هدیه نقدی و لوح تقدیر
نمونهشعارهای دانشگاههای بینالمللی:
- شعار دانشگاه کمبریج: دستاورد ما در اینجا فراگیری معرفت و دانستههای ارزشمند است.
- شعار دانشگاه پرینستون: شکوفایی در پرتو انوار الهی.
- شعار دانشگاه شیکاگو: بگذار تا دانش بیشتر و بیشتر رشد کند، تا زندگانی بشر غنی شود.
- شعار دانشگاه پنسیلوانیا: قانون بدون اخلاق هیچ است.
- شعار دانشگاه نیویورک: استقامت و پیشرفت.
نمونهشعارهای دیگر دانشگاههای کشور:
- شعار دانشگاه تهران: میاسای ز آموختن یک زمان.
- شعار دانشگاه تربیت مدرس: خرد باید و دانش و راستی.
- شعار دانشگاه الزهرا: زن فرهیخته، جامعه بالنده
- شعار دانشگاه خوارزمی: آموختن برای زندگی بهتر.
اهداف، رویکردها و برنامههای راهبردی دانشگاه شیراز
چشمانداز:
دانشگاه شیراز «دارالعلمی در دارالعلم» در افق ۱۴۰۴، در پرتو انوار الهی، دانشگاهی نوآور و جامعهمحور است که بنیانهای استواریاش را بر پایۀ حقیقتطلبی، حکمتمداری و انسانسازی نهاده است. این دانشگاه، با نگاهی جهانی به دنبال ترویج علم گسترش مرزهای دانش، فناوری و نوآوری و توسعۀ متوازن و پایدار ملی با تاکید بر منطقۀ جنوب کشور است.
ارزشها و باورها:
- کرامت انسانی
- خردورزی آزاداندیشی
- خودباوری
- خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
- تفکر انتقادی
- اخلاق حرفهای
- مشارکتهای تیمی
- مسئولیتپذیری و پاسخگویی
مأموریت:
دانشگاه شیراز بهعنوان یک دانشگاه جامع با توسعۀ برنامههای درسی کارآمد، پویا و مهارتافزار؛ گسترش مرزهای دانش و فناوری؛ ترویج نوآوری و تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و کارآفرینی و با بهرهگیری از آموزش و پژوهش میانرشتهای، فرارشتهای و چندرشتهای به تربیت نیروهای وارسته، مسئولیتپذیر، خلاق و توانمند پرداخته و آیندۀ شغلی دانشجویان را تضمین مینماید.
این دانشگاه با نگاه بینالمللی با بهرهمندی از سرمایههای فیزیکی، انسانی، فکری، اجتماعی و ارتباطی، با استفاده از فناوریهای صنعت ۴ در آموزش عالی و تأکید بر کرامت انسانی، خردورزی و آزاداندیشی، خودباوری، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، تفکر انتقادی، اخلاق حرفهای، مشارکتهای تیمی و مسئولیتپذیری و پاسخگویی، مرجع حل مسائل جامعه نقشآفرین در سیاستگذاریهای کلان و بسترساز کسب مزیت رقابتی پایدار و شکوفایی اقتصاد منطقهای و ملی است.
جدول شماره 1: اولویتها، اهداف و راهبردهای دانشگاه شیراز | ||
---|---|---|
اولویتهای راهبردی (4مورد) | اهداف راهبردی (11 مورد) | راهبردها (30 مورد) |
1- سرآمدی در آموزش و پژوهش | 1-1-دستیابی به کیفیّت برتر در آموزش | 1-1-1- ساماندهی، بازنگری و به روزسانی برنامههای درسی براساس تحولات روز، نیازهای منطقهای و آموزههای اسلامی |
1-1-2- توسعهی آموزشمجازی، آزاد و تخصّصی | ||
1-1-3- بهرهگیری از روشهای نوین یاددهی و یادگیری دانشگاهی | ||
1-1-4- مهارتافزایی دانشجویان | ||
1-2-تحقّق نظام پژوهش اثرگذار | 1-2-1- توسعهی پژوهشهای بنیادی و گسترش مرزهای دانش | |
1-2-2- توسعهی پژوهشهای تقاضامحور | ||
2- کارآفرینی، نوآوری و ثروتآفرینی | 2-1- ایجاد زیستبوم نوآوری و کارآفرینی | 2-1-1- ایجاد درهی فنآوری دانشگاه و تقویت مراکز رشد و شتابدهندهها و شرکتهای دانشبنیان |
2-2- تجاریسازی دانش | 2-2-1- توسعهی ظرفیتهای و زیرساختهای مالکیّت فکری | |
3- تعاملگرایی مسئولیتپذیری و پایداری | 3-1- ارتقاء سرمایههای ارتباطی | 3-1-1- تعامل آموزشی با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی |
3-1-2- تعامل پژوهشی با دانشگاهها، مراکز پژوهشی و صندوقهای حمایت از پژوهش | ||
3-1-3- گسترش ارتباط با صنعت و جامعه | ||
3-1-4- توسعهی روابط و همکاریهای بینالمللی در حوزههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی | ||
3-2- تقویت پایداری و شهرت دانشگاه | 3-2-1- نقشآفرینی در سیاستگذاری و توسعهی منطقهای و ملی در حوزههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی | |
3-2-2- توسعهی فعّالیّتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه | ||
3-2-3- حفظ محیطزیست در راستای دانشگاه سبز | ||
3-2-4- برندسازی با رویکرد علمی، فرهنگی و اجتماعی | ||
4- قابلیتها و زیرساختهای پشتیبانی متوازن | 4-1- بسترسازی و تقویت فعّالیّتهای فرهنگی و دانشجویی | 4-1-1- ساماندهی اولویتهای فرهنگی، تربیتی و اخلاق حرفهای در دانشگاه |
4-1-2- توسعهی فعّالیّتهای فرهنگی و دانشجویی | ||
4-2- مدیریت مؤثّر بر منابع مالی و افزایش استقلال مالی دانشگاه | 4-2-1- متنوّعسازی درآمدهای اختصاصی | |
4-2-2- مدیریت بهرهوری | ||
4-3- مدیریت زیرساختها و سرمایههای فیزیکی | 4-3-1- ساماندهی و توسعهی فضای آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی | |
4-3-2- توسعهی زیرساختهای فنآوری اطّلاعات و مدیریت دانش | ||
4-3-3- ساماندهی و توسعهی تجهیزات و فضای کالبدی و اداری | ||
4-3-4- توسعهی فضاها و امکانات فرهنگی، رفاهی و ورزشی | ||
4-3-5- بهروزرسانی و تقویت زیرساختهای قانونی | ||
4-4- بهسازی نظام مدیریتی دانشگاه | 4-4-1- ساماندهی ساختار سازمانی و روانسازی فرایندها متناسب با ویژگیهای دانشگاه نسل سوم و چهارم | |
4-4-2- تدوین و اجرای نظام جامع نظارت و ارزیابی هدفمند و مستمر دانشگاه | ||
4-5- مدیریت نظاممند سرمایهی انسانی | 4-5-1- ساماندهی نظام مدیریت سرمایهی انسانی برای اعضای هیأت علمی | |
4-5-2- ساماندهی نظام مدیریت سرمایهی انسانی برای اعضای غیرهیأت علمی | ||
4-5-3- توسعهی شایستگیهای مدیران در الگوسازی تحوّل در دانشگاه |