معرفی طرح جامع هویت سازمانی دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز بهعنوان قطب علمی جنوب کشور و یکی از نهادهای فعال و تأثیرگذار در ایران، با قدمتی هشتادساله، بخش مهمی از تاریخ شهر شیراز و همینطور کشور عزیز ایران را دربردارد. این دانشگاه همچون درخت تناوری است که ریشههای آن با گذشت زمان رشد کرده و گستردهتر شده و هررروز ثمردهی و اعتبار آن بیشتر و آسیبپذیری آن کمتر میشود؛ از همینرو برماست که این هویت را بشناسیم و در حفظ و معرفی آن به دیگران کوشا باشیم. با این نگاه، روابط عمومی دانشگاه شیراز، طرح جامع هویت سازمانی دانشگاه را طراحی کرده و درصدد اجرای آن است.
- خلق هویت یکپارچه و منظم در دانشگاه؛
- همسویی هویت و استراتژی دانشگاه؛
- نمایش فرهنگ سازمانی دانشگاه شیراز؛
- معرفی هرچه شایستهتر دانشگاه (امکانات، توانمندیها، وجه تمایزها، رویکردها، چشماندازها و...)؛
- رقابت درخور با جامعهی مقایسهپذیر؛
- پویایی فضای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه؛
- معرفی مجموعه برندهای دانشگاه شیراز؛
- ایجاد هرچه بیشتر و بهتر تعلق سازمانی در خانواده بزرگ دانشگاه؛
- لوگو،
- تعیین رنگ سازمانی،
- تعیین و طراحی نماد،
- فونت،
- آیکنگرافی،
- تهیه قالب پاورپوینت برای ارائهی پایاننامهها، طرحهای پژوهشی و...،
- قالب شبکههای مجازی،
- پرچم،
- طراحی سربرگ و اوراق اداری،
- طراحی کارت ویزیت،
- طراحی کارت شناسایی اعضای هیأتعلمی و کارمندان،
- طراحی کارت دانشجویی،
- طراحی جلد کتابهای مرکز نشر و مجلهها و نشریههای دانشگاه،
- طراحی جلد پایاننامهها و رسالهها و طرحهای پژوهشی،
- طراحی جلد لوح تقدیر،
- طراحی جلد تفاهمنامهها و..،
- برچسب اموال،
- طراحی بلیتهای کاغذی و اینترنتی باغ ارم، نارنجستان، رصدخانه و...،
- بج سینه،
- طراحی پیکسل با لوگو و تصاویر دانشگاه شیراز،
- تندیس،
- بدنهی اتوبوسها و اتومبیلهای دانشگاه،
- پوشش و لباس نیروی انسانی (کارکنان حراست، کارکنان خدماتی، تیمهای ورزشی، تیمهای دانشجویی و...)
- طراحی و معماری ساختمان (ساختمانهای جدید و ساختمانهای درحال نوسازی)؛
- طراحی المان و سردر ورودی دانشگاه،
- تابلوهای سردر ساختمانها؛
- تابلوهای راهنما؛
- تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها،
- ایستگاههای اتوبوس؛
- پردههای اماکن مختلف دانشگاه،
- فضاسازی ساختمانهای اداری و آموزشی دانشکدههای دانشگاه شیراز از طریق نصب تابلوهای تصویری
1- تصاویر تخصصی دانشکده (مثلا تصاویر پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز)
2- مشاهیر دانشکده (اساتید فقید، فارغ التحصیلان شاخص، شهدا، ...)
3- تصاویر هویتی شهر شیراز و دانشگاه شیراز به همراه محتواهایی شامل شعار دانشگاه و...
- تهیه کلیپ شروع برنامه و معرفی دانشگاه شیراز؛
- تهیه کلیپ قرائت قرآن اختصاصی دانشگاه شیراز
- ساخت چندین کلیپ با حجم و زمانبندی متفاوت متناسب برای برنامههای مختلف
- تلاوت قرآن توسط یک یا چند قاری مطرح قرآن کریم با اولویت اساتید یا دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز
- فیلم برداری در یک یا چند مکان منطبق بر هویت دانشگاه شیراز یا شهر شیراز
- تهیه کلیپ سرود جمهوری اسلامی اختصاصی دانشگاه شیراز؛
- تصاویر مورد استفاده این کلیپ مرتبط با دانشگاه شیراز، مشاهیر دانشگاه، دستاوردها و موفقیت های شاخص و اماکن دانشگاه می باشد
- تهیه سرود دانشگاه
- سرودن شعر توسط چندین شاعر شامل اساتید و دانشجویان دانشگاه و انتخاب بهترین شعر +
- خلق موسیقی و خوانش توسط گروه های مطرح کشور
- تهیه کلیپ معرفی دانشکدههای دانشگاه شیراز بهصورت اختصاصی.
- تهیه عکس 4*3 و هویتدار (دارای قاب مشخص از هویت دانشگاه) از اعضای هیأتعلمی؛
- تهیه عکس 4*3 و هویتدار (دارای قاب مشخص از هویت دانشگاه) از کارمندان؛
- تهیه عکس 4*3 و هویتدار (دارای قاب مشخص از هویت دانشگاه) از دانشجویان ورودی هرسال؛
- تهیهی عکس دستهجمعی استادان هر دانشکده و بخش در ابتدای هرسال؛
- تهیهی عکس دستهجمعی از دانشآموختگان هرسال؛
- تهیهی عکس دستهجمعی از دانشجویان ورودی هرسال؛
طرح جمعآوری تصاویر، فیلمها و اسناد دانشگاه شیراز
- مقدمه
اسناد تاریخی، شناسنامه و هویت ملی هرکشور است و مهمترین منابع پژوهش در زمینهی سیر تحولات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به شمار میرود. ایرانیان همواره در حفظ و نگهداری اسناد کوشا بودهاند و سنت نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک دولتی در این سرزمین از دیرباز رایج بوده و دارای ریشههای دیرین در فرهنگ این مرز و بوم است. دانشگاه شیراز نیز بهعنوان بخش مهمی از تاریخ شهر شیراز و همینطور کشور عزیز ایران در جایگاه قطب علمی جنوب کشور و یکی از نهادهای فعال و تأثیرگذار در ایران، گنجینهای تاریخی بهشمار میرود؛ بنابراین برنامهریزی برای راهاندازی موزه و ضبط آثار و اسناد آن، امری ضروری و اولویت دار است.
روابط عمومی دانشگاه، در امتداد انجام طرح جامع هویت سازمانی دانشگاه شیراز و بهعنوان یکی از زیرمجموعهی آن، در نظر دارد؛ در چند بخش ۱. تصویر، ۲. فیلم، 3. صوت و 4. اسناد مکتوب (اعم از کتب، نامهها، یادداشتها، دفاتر و...) متعلق به دانشگاه شیراز را جمعآوری و آرشیو نماید و در گام بعد گالری تاریخ و افتخارات این دانشگاه را راه اندازی نماید. بدینترتیب، با نمایش، حفظ و نگهداری آثار دانشگاه و تلاش در زمینهی ارتقای آگاهیهای عمومی درخصوص میراث فرهنگی این دانشگاه، وظایف خود را به سرمنزل مقصود رساند.
۲. اهداف و ضرورت اجرای طرح
- اجرای بخشی از طرح هویت سازمانی دانشگاه شیراز؛
- حفظ هویت تاریخی دانشگاه شیراز؛
- نمایش سبقۀ تاریخی و شناسنامهی دانشگاه شیراز؛
- نجات و حفظ آثار موجود مربوط به دانشگاه شیراز (اعم از تصاویر، فیلمها و اسناد و هدایا) برای پیشگیری از تخریب، سرقت یا ازبین رفتن آنها؛
- جمعآوری، تکمیل، آرشیو و دستهبندی تصاویر، فیلمها و اسناد دانشگاه شیراز؛
- نگهداری و نمایش آثار و اسناد دانشگاه شیراز بهصورتهای مختلف (شنیداری، دیداری، مکتوب و...)؛
- افزایش آکاهی و توانایی مراجعان در انجام پژوهش و رفع نیازهای اطلاعاتی مربوط به دانشگاه شیراز؛
- ایجاد و تقویت پیوستگی میان نسل جوان دانشگاهی با مفاخر و نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه و تقویت روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در میان نسل جوان؛
۳. گامهای اجرایی
- تشکیل تیم جمعآوری آثار در هر دانشکده
- طراحی سامانهی جمعآوری آثار
- تنظیم و انتشار فراخوان جمعآوری آثار
- بازنگری و دستهبندی داشتهها
- جستوجوی آثار جدید و تکمیل آثار گذشته (از راههای مختلف همچون: جستوجوی اینترنتی، کتابخانهای، شناسایی و تماس با افراد مختلف همچون استادان بازنشسته که میتوانند به انجام این طرح کمک نمایند و...)
- گردآوری آثار (از راههای مختلف همچون: اسکن، کپی، رایت، تبدیل فیلم و...)
- فهرستنویسی آثار
- دستهبندی آثار (براساس مشخصات شناسنامهای اثر همچون: نوع مدرک، تاریخ و مکان اثر، زمان دریافت اثر و...)
- نمایش آثار به صورت:
- راهاندازی موزه دانشگاه شیراز؛
- راهاندازی موزهی مشاهیر دانشگاه شیراز؛
- راهاندازی موزهی اینترنتی دانشگاه شیراز؛
- بارگذاری در سامانهی آرشیو روابط عمومی دانشگاه شیراز؛
- نمایش در گالری دانشگاه شیراز و برپایی نمایشگاههای مختلف بامحتوای هریک از بخشهای موزه، بهفراخور مناسبتهای مختلف؛
- نمایش در تلویزیون اینترنتی دانشگاه و نمایش بخشهای مختلف آثار از طریق آن؛
- نمایش آثار از طریق سایت دانشگاه (به اقتضای بخشهای مختلف سایت)؛
- چاپ مجموعه آثار بهصورت سیدی، کتاب و... (باتوجه به نوع اثر و درصورت امکان)
دانشگاه شیراز با پیشینهای تاریخی و قدمت قریب هشتاد سال فعالیت، دارای مشاهیر و شخصیتهای علمی و تاریخی است که افتخارات بیشماری، در گوشه و کنار این کشور از خود به یادگار گذاشته اند. ارائهی جذاب قابلیتها و توان علمی و فرهنگی این مشاهیر بهعنوان استوانههای علمی، فکری و فرهنگی از ضرورتهای جامعهی ماست. نظر به اهمیت آثار برجایمانده از استادان افتخارآفرین عرصههای مختلف بهعنوان پشتوانهی رشد و شکوفایی علمی و پژوهشی و نقشی که این مهم در تقویت روحیهی اعتمادبه نفس و خودباوری دارد، ضرورت ایجاد مفاخر و مشاهیر دانشگاه را برجستهتر مینماید.
احداث و راه اندازی موزه مشاهیر دانشگاه )حقیقی و مجازی)
این موزه به سه شکل حقیقی، مجازی و ترکیبی میتواند محقق میگردد و در هر شکل نیز می تواند بسط و توسعه یابد که زمینه های آن در ادامه هر شکل از موزه خاطر نشان شده است:
الف. گوشه مشاهیر ماندگار (Real Physical Museum)
در این شکل از موزه، ابتدا اسکن سه بعدی مشاهیر و چهره های برجسته و ماندگار دانشگاه شیراز انجام خواهد گرفت. سپس این اسکنهای سه بعدی (سردیسها یا تندیسها بسته به اقتضا) چاپ سه بعدی خواهند شد و در فضایی کالبدی که برای آن در نظر گرفته شده است -مثل موزه دانشگاه شیراز و مثلا تحت عنوان "گوشه مشاهیر ماندگار دانشگاه"- در ردیفهایی در کنار هم به نمایش در خواهند آمد.
نکته 1. لابراتوار تک لب با همکاری با اساتید در کارگاه ریخته گری و قالب گیری دانشکده هنر و معاری دانشگاه شیراز، این امکان را میسر ساخته است که با قالب گیری و ریخته گری سردیسها و تندیسها، این سردیسها و تندیسها را در ابعاد مختلف و با مصالح مختلف از جمله فلزی، بتنی و یا گچی تهیه و تکثیر کند.
نکته 2. همچنین این امکان وجود دارد که در جهت افزایش جذابیت و تعامل این مجسمه های پرینت شده، هرگونه محتوای تولید شده صوتی-تصویری در مورد این مشاهیر شامل گزیده بیوگرافی، سخنرانیها، مقالات، درس گفتارهای کلاسی، جوایز و افتخارات و ... به صورت واقعیت افزوده (AR) به این مجسمه ها اضافه گردد. در این صورت این موزه از حالت حقیقی به ترکیبی مجازی-حقیقی بدل می گردد.
نکته 3. در جهت تسهیل و برندسازی این موزه، این امکان نیز وجود دارد که اپلیکیشن خاص موزه مشاهیر توسط لابراتوار تک لب تهیه گردد تا بدین ترتیب کلیه واقعیتهای افزوده مجسمه های پرینت شده در یک اپلیکیشن انحصاری و آلبوم مجازی قابل رویت باشند.
نکته 4. این شکل از موزه بیشتر برای مشاهیر دانشگاه و چهر های برتر، شاخص و پیشکسوت پیشنهاد می گردد. البته این امکان وجود دارد که در گام اول این موزه از مشاهیر دانشگاه شروع گردد و در ادامه و گامهای بعدی برای کلیه اساتید، مدیران و دانشجویان برتر به تشخیص دانشگاه ادامه یابد.
ب. موزه مجازی چهره های دانشگاه (XR Museum)
در این شکل از موزه، بعد از اینکه اسکن سه بعدی چهره ها انجام گرفت، برخلاف شکل قبلی، این اسکنهای سه بعدی (سردیسها یا تندیسها بسته به اقتضا) چاپ سه بعدی نمی شوند و نیازی به اختصاص فضای کالبدی برای آن نیز نیست. در این گونه از موزه مجازی، می توان اسکنهای سه بعدی را به دو روش واقعیت مجازی و یا واقعیت افزوده در محیط به نمایش در آورد.
ب.1. موزه واقعیت مجازی چهره های دانشگاه (VR Museum)
کلیه اسکنهای سه بعدی اشخاص در یک فضای شبیه سازی شده سه بعدی مجازی قرار می گیرند و مخاطبان می توانند با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی، در این تور مجازی موزه چهره های دانشگاه شیراز قدم بزنند و با این چهره ها آشنا گردند. همچنین این امکان وجود دارد که در جهت افزایش جذابیت و تعامل این مجسمه های شبیه سازی شده، با کلیک بر روی هر کدام از آنها در دنیای مجازی، هرگونه محتوای تولید شده صوتی-تصویری در مورد این چهره ها شامل گزیده بیوگرافی، سخنرانیها، مقالات، درس گفتارهای کلاسی، جوایز و افتخارات و ... برای مخاطبین پخش گردد.
در این شکل از موزه می توان گستره بیشتری از دانشگاهیان همانند تمام اساتید، مدیران و کارمندان دانشگاه را در بر گرفت و بسته به مورد، سطح توضیحات هم متفاوت و سطح بندی شده باشد.
ب.2. موزه واقعیت افزوده چهره های دانشگاه (AR Museum)
در این نمونه از موزه، همانند گونه قبلی، کلیه اسکنهای سه بعدی اشخاص در فضای سه بعدی مجازی محیط نمایش قرار می گیرند وتفاوت در اینست که مخاطبان می توانند بجای استفاده از هدستهای واقعیت مجازی جهت رویت مجسمه های شبیه سازی شده اشخاص در یک محیط تخیلی شبیه سازی شده، با استفاده از تلفنهای همراه هوشمندشان در همان محیط فیزیکی اختصاص داده شده برای این منظور در موزه چهره های دانشگاه شیراز قدم بزنند و با این چهره ها آشنا گردند. همچنین این امکان وجود دارد که در جهت افزایش جذابیت و تعامل این مجسمه های شبیه سازی شده، با کلیک بر روی هر کدام از آنها در فضا، هرگونه محتوای تولید شده صوتی-تصویری در مورد این چهره ها شامل گزیده بیوگرافی، سخنرانیها، مقالات، درس گفتارهای کلاسی، جوایز و افتخارات و ... برای مخاطبین پخش گردد.
این شکل از موزه نیز می تواند گستره بیشتری از دانشگاهیان همانند تمام اساتید، مدیران و کارمندان دانشگاه را در بر گیرد و بسته به مورد، سطح توضیحات هم متفاوت و سطح بندی شده باشد.
با توجه به توضیحات بالا این موزه، به صورت مجازی یا حقیقی میتواند در سه فاز تعریف شود:
در فاز اول؛ چهرههای ماندگار، اساتید برجسته و اساتید بازنشستهی دانشگاه شیراز
در فاز دوم؛ تمام اساتید دانشگاه شیراز و مدیران و کارمندان دانشگاه
و در فاز آخر؛ دانشجویان برتر و نخبه و چهرههای برتر دانشجویی
اختصاص محل مناسب از طرف دانشگاه و کاشت نهال به نام استادان، مشاهیر، دانشجویان برتر و...،
- اپلیکیشن و نقشه واقعیت مجازی و معرفی اماکن دانشگاه،
- بروشور و کتابچه جامع معرفی دانشگاه؛
- تهیه تقویم رویدادهای مشخص و اختصاصی دانشگاه،
شعار دانشگاه؛
شناسایی و معرفی غیرایرانیهای موفقی که فارغالتحصیل دانشگاه شیراز بوده و هماکنون در دنیا دارای رتبهی ممتازی هستند (مثلا سفیر سابق ژاپن که دانشآموخته دانشگاه شیراز بود)؛
انتقال فرهنگ و تعلق سازمانی اساتید قدیم به اساتید جدید؛
تهیه و تدوین طرح تور دانشگاه (بازدید و معرفی بخشها و فضاهای دانشگاه شیراز به علاقهمندان)
معرفی روز دانشگاه شیراز در تقویم رویدادهای شیراز و کشور؛
برگزاری ایونتهای هویتبخش در دانشگاه مانند جشن هشتاد سالگی دانشگاه؛
نامگذاری برخی از اماکن شهری به نام دانشگاه شیراز از طریق رایزنی با نهادهای استان (مانند نامگذاری ایستگاههای مترو در مناطق نمازی، میدان ارم، دانشکده هنر و معماری، چهارراه ادبیات، مهندسی و...)
طرح ارتباط مستمر و دوسویه دانشگاه و دانشآموختگان؛
تکمیل و بهروزرسانی ویکیپدیا و دیگر دانشنامههای اینترنتی و...،
معرفی اماکن گردشگری دانشگاه مانند باغ ارم، باغموزه نارنجستان قوام، رصدخانه ابوریحان و موزه تاریخ طبیعی در شبکههای تخصصی گردشگری بینالمللی مانند lonely planet،
اجرای ویدیومپینگ خوابگاه مفتح در چند مناسبت مهم تقویم با همکاری شهرداری شیراز،
این طرح با توجه به موقعیت خوابگاه مفتح و قابل مشاهده بودن آن از نقاط مختلف شهر با هدف فرهنگ سازی و قرار دادن دانشگاه شیراز در مرکز توجه عموم اجرا میگردد
برخی از مناسبت های تقویم که در آنها اجرای ویدیو مپینگ پیشنهاد میگردد
روز دانشگاه شیراز
روز معلم
روز دانشجو
روز شیراز
تلوزیون اینترنتی دانشگاه شیراز (کرانه)
مقدمه
ما در تلویزیون اینترنتی دانشگاه شیراز بهدنبال آنیم که فضایی را برای گفتگو در مرز جامعه و دانشگاه مهیا کنیم. درواقع ما میخواهیم دانشگاه و گفتار دانشگاهی را از بحثهای خشک فنی خارج کنیم. گفتگو هایی که عموما به صحنه و موقعیتی که ایران در آن قرار گرفته است بی توجه است و تنزه طلبانه خود را درگیر بحث های فنی و کلاسیک کرده و پیشنهادی علمی برای وضع کنونی جامعه ندارد. دانشگاهی که در وضع روزمرین خود در بهترین حالت به توصیه ای غیر مسئولانه در قبال اتفاقات کشور بسنده میکند و گویی دیواری میان خود و جامعه کشیده است. همچنین ما میخواهیم دانشگاه را در مرز خویش با جامعه پیوند بزنیم و در این پیوند عالمانه، رسالت دانشگاه و نهاد علم که همان مسئولیت پذیری در قبال وضع جامعه است را محقق کنیم. هدف ما آن است که دراین مسیر، شخصیت رسانه ای دانشگاه شیراز را احیاء کنیم و از این جهت کاری که ما به دنبال آنیم در دانشگاه های کشور بی سابقه است.
اهداف
ارتقاء علمی دانشگاهی
از دیگر سو ما به دنبال ارتقاء علمی در کشور هستیم و موضوعات علمی ای که به ارتقاء علمی دانشگاه و نهاد علم میپردازند را به عنوان یکی از محور های کرانه (زین پس در این متن هرجا به تلویزیون اینترنتی دانشگاه شیراز اشاره شد به جای آن از اسم کرانه استفاده میشود) اختصاص میدهیم و به این موضوع توجه داریم که میتوان با ظرفیت علمی دانشگاه شیراز به تولید محتوا هایی برسیم که فضای علمی و تخصصی حوزه های مختلف دانشگاهی و علمی را در سطح کشور متحول کنیم و کار خود را علاوه بر عمومی سازی علم، به ارتقاء علم هم اختصاص دهیم.
وجه تسمیه
کرانه همانگونه که از اسم آن پیداست به مرز اشاره دارد و کار رسانه قرار گرفتن در این مرز و پر کردن این جای خالی است. رسالت اصلی رسانه آن است که مرزی باشد میان جامعه و دانشگاه که در آن مرز صدای نهاد علم به گوش جامعه برسد و این صدا طنینی شنیدنی داشته باشد و جامعه را از غوغاسالاریهای رسانههای بیگانه به نقطهای آرامشبخش و امن برساند.
رسالت اجتماعی
مردم همواره بهدنبال آنند که بدانند اهل علم در مورد اتفاقات روزمرهای که درگیره آن هستند چه موضعی اتخاذ میکنند و نظر اهل علم و دانشگاهیان درباره اتفاقات صحنه جامعه و اتفاقات روزمره چیست؟ در این نقطه است که دانشگاه میتواند نقش اساسی خود را که همان اثرگذاری بر فضای عمومی جامعه است ایفا کند. درواقع ما تنها زمانی میتوانیم بهمعنای واقعی نهاد علم باشیم، که بتوانیم صدای خود را به بیرون از دیوار دانشگاه برسانیم و نسخهای وزین و علمی و البته مسئولانه نسبتبه فضای عمومی جامعه داشته باشیم و وارد گفتوگویی با عموم مردم شویم و اینگونه است که میتوانیم اثرگذاری خود را در جامعه عیان کنیم.
آسیب شناسی
دانشگاه شیراز بهعنوان یکی از مهمترین دانشگاههای کشور که در حوزههای مختلف بهلحاظ علمی دارای تولیدات و آثار فاخر و برجسته است متأسفانه نتوانسته در حوزه رسانه خوب عمل کند و مردم و عموم جامعه نتوانستهاند با دانشگاهیان و بخصوص دانشگاه شیراز گفتوگویی معنی دار که به فضای عمومی آن ها جهت دهد داشته باشند و حرفی بشنوند و تکلیف خود را به اهل علم و اهل دانشگاه شیراز بسپارند تا آنان برایشان نسخهای علمی برای مسائل و مشکلات روزمره بدهند. ما در کرانه بهدنبال آنیم که فضایی را برای گفتوگوی دانشگاهیان دانشگاه شیراز با عموم مردم و نهفقط مردم شهر شیراز بلکه با ظرفیت قابلتوجهی که در فضای رسانهای و فضای مجازی وجود دارد، ظرفیتی را مهیا کنیم که صدای اهل علم در دانشگاه شیراز به گوش مردم کشور برسد. در واقع ما بهدنبال آنیم که دانشگاه شیراز بهعنوان هویت و موجودیتی اثرگذار و مسئول نسبتبه فضای کشور در اذهان فرهیختگان و عموم مردم کشور شناخته شود. دانشگاهی که در قبال اتفاقات روز و فضای جامعه بیتفاوت نیست و صرفاً و تنها بهدنبال مسائل پژوهشی محض خود نیست و در قبال فضای جامعه موضعگیری میکند و نظر میدهد و اثر گذار است.
رسالت اصلی روابط عمومی
ما گمان میکنیم که نقش روابطعمومی به معنی درست خود و همچنین رسانه به مثابه یکی از امکان های اساسی روابط عمومی، پر کردن همین خلل و کاستی است. ما برنامهای داریم که در آن، دانشگاه شیراز شخصیتی رسانهای و کشوری پیدا میکند و در موقعیتهای اساسی کشور که که فضای گفتوگو و عرصهی سخن به تنگ میآید، دانشگاه شیراز بهعنوان نهاد علم در آن شرایط حرفی برای گفتن داشته باشد و افقی را باز کند و به فضای عمومی جامعه جهت بدهد.
فقدان رسانه ای علمی در کشور
نکته دیگری که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد آن است که در وضعیت و شرایط حساس کنونی که رسانههای دنیا ذهن جوانان و دانشجویان ما را جولانگاه خود کردهاند وجود یک رسانه دانشگاهی با بدنهای دانشجویی ضروری است. رسانه ای که هم نسبتبه جایگاه اهل علم و اساتید واقف است و هم ارتباط بیواسطه و درونی با دانشجویان دارد و هم ناظر به مسائل عمومی جامعه و مصالح عمومی جامعه تولید محتوا میکند. وجود چنین رسانهای بسیار ضروری است چرا که ما در فضایی به سر میبریم که رسانهها تمام جهتگیریهای فکری و اجتماعی مردم را دستخوش تغییر قرار دادهاند و دراینمیان رسانههای بیگانه توانستهاند با نقشآفرینی خود آسیبهای جبرانناپذیری به هویت اجتماعی ما بزنند. در چنین وضعیتی دانشگاه شیراز بهعنوان یکی از مهمترین دانشگاههای کشور باید رسالت خود را بپذیرد و در چنین فضای مسمومی اثرگذاری واقعی داشته باشد و فضا را از دست رسانههای غلطانداز بیگانه خارج کند.
جریان سازی علمی
نکته دیگر آنکه ما همواره میدانیم که یکی از مسئولیتهای دانشگاه عمومیسازی و عرفیسازی علم است. دانشگاه در نقطهی اثرگذاری خود بر جامعه باید علوم کلاسیک و محض خود را با رویکردی جریانساز در جامعه گسترش دهد و چنین امری باوجود رسانهای وزین که به ملاحظات کار حرفهای رسانهای واقف است و شخصیت هایی علمی و فکری آن را هدایت میکنند، نیاز مبرم دارد. ما باید این نکته را پیش چشم داشته باشیم که اگر ما بهعنوان دانشگاه شیراز و فرهیختگان اهل علم نتوانیم صدای خود را به گوش جامعه برسانیم جامعه نسخه خود را از دست بدخواهان و بیگانگان دریافت میکند و این برای اهل علم بسیار مهم است که بتوانند در عرصه عمومی جامعه اثرگذاری مستقیم داشته باشند و بتوانند صدای خود را بهصورت بیواسطه به مردم برسانند.
موضوعات
سیاست کلی
موضوعاتی که ما به آن ورود خواهیم کرد شامل تمام بحثهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و هر موضوعی که به دانشکده های مختلف در دانشگاه شیراز مربوط باشد و برای جامعه شنیدنی باشد. موضوعاتی که میتوان به نحو علمی نسبتبه آن موضعگیری کرد و به ارتقاء علمی فضای عمومی جامعه کمک کرد. ما برای انتخاب موضوعات و پیگیری موضوعات علمی از دبیران علمی که شان مشورتی دارند استفاده میکنیم. در واقع هر موضوع به تناسب فضا و تخصص هر فرد، به دبیری مشخص و متفاوت واگذار میشود. در حقیقت ما هر پرونده و طراحی رسانه ای را با نظارت سردبیر به یک دبیر متخصص واگذار میکنیم. از همه مهمتر موضوعات روز ایران که فضای عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار داده در دستور کار قرار میگیرد. در واقع ما موضوعات خود را در نسبت با وضع جامعه انتخاب خواهیم کرد و با درکی که از ماهیت رسانه داریم معتقدیم سایت کرانه که نهاد علم و دانشگاه را نمایندگی میکند، باید در مورد موضوعات روز و وضع کنونی جامعه موضعی علمی اتخاذ کند و این موضع علمی در قالب گفتگویی است که میان نهاد علم و دانشگاه با مردم و جامعه باید در جریان باشد. در واقع این موضع گیری و گفتگو با جامعه همان رسالت دانشگاه و نهاد علم است که در مورد دانشگاه ایرانی به کلی فراموش شده و گویی هیچ نسبتی میان مسائل دانشگاه در ایران با مسائل و مناقشاتی که جمهوری اسلامی به مثابه وضع موقعیت مند جامعه ی ایرانی با آن دست و پنجه نرم میکند وجود ندارد. باز هم شایسته است تکرار کنیم که کرانه همانگونه که از اسم آن پیداست به مرز اشاره دارد. ما در پی آنیم که در مرز جامعه و دانشگاه حرکت کنیم و در این نقطه مرزی دانشگاه را که گاها دچار روزمرگی است و به وضع اساسی و عینی و انضمامی ایران بیتوجه است و صرفاً سرگرم گفتوگوهایی تخصصی برای اهلش شده خارج کنیم. ما معتقدیم که دانشگاه باید به عنوان مرجعی تلقی شود که ناظر به تمام موضوعات انضمامی ایران موضعی علمی اتخاذ کند.
همچنین کرانه بهدنبال آن است که این هدف اساسی که همان باز کردن فضای گفتگو در مرز جامعه و دانشگاه است را برای دانشگاه شیراز محقق کند. ما میخواهیم با تولید آثار خود که در قالبهای گوناگون صورت میپذیرد صدای اهل علم را در فرمهای گوناگون به گوش مردم و دانشجویان برسانیم. ما میخواهیم که دانشگاه شیراز در قبال تمامی اتفاقات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی روز، موضعگیری وزین علمی داشته باشد.
احیاء گفتگوی سازنده به جای خشونت
ما بهدنبال آنیم که فضای گفتگو میان دانشجویان را زنده کنیم و البته مدلی برای این گفتگو داریم که در آن با حفظ تمام ملاحظات علمی و دانشجویی و وزانت فرهیختگی، این گفتگو صورت پذیرد و دانشجویان فضایی را آماده ببینند که میتوانند صدای خود را در آن به جامعه برسانند و از مسیر گفتگو مسائل و مشکلات کشور را حلوفصل کنند. باید توجه کرد اینکه در فضای جامعه شاهد خشونتهایی هستیم و این خشونتها کشور را با مشکلات اساسی امنیت ملی مواجه میکند بهخاطر آن است که نتوانستهایم فضایی را مهیا کنیم که گفتگو کردن تنها مسیر رشد و اصلاح امور باشد و هر گاه عرصه گفتگو به تنگ آمدهاست، ما شاهد اتفاقات خشونتباری بودهایم.
هویت ایرانی- اسلامی
ما در کرانه میخواهیم به مسئله هویت بهنحو اساسی بپردازیم و آن را بهعنوان یکی از بخشهای محوری سایت دنبال کنیم. چرا که فکر میکنیم باید مسائل و مناقشات روزمره با نظر به هویت خاص ایرانی اسلامی و سنتهای گذشته ما مرتفع شود و یکی از اساسیترین راهها برای رتقوفتق امور آنست که ما به سنتهای اصیل ایرانی اسلامی خود رجوع کنیم و ناظر به تاریخ و سنت خاص خود درباره شرایط امروز تصمیمگیری کنیم. در حقیقت این یکی از مهمترین وظایف کرانه است تا بتواند مسائل را از سطح مبتذل و غیرعلمی خود در نقطهای اصیل، وزین و علمی بنشاند و در باب آن با در نظر گرفتن ملاحظات علمی و دانشگاهی سخن بگوید و از ظرفیت ویژه دانشگاه شیراز در پرداختن به مسائل گوناگون استفاده کند و صدای اساتید دانشگاه شیراز و دانشجویان اهل علم آن را به بیرون از دانشگاه و حتی به خود دانشگاهیان برساند. ما میخواهیم با در نظر گرفتن ظرافت های رسانه ای بپرسیم که اساساً هویت و فرهنگ ما چه اقتضائاتی را بهدنبال دارد و ما چگونه میتوانیم با التفات به هویت خاص خود مسیری را برای آینده ترسیم کنیم که بتوانیم در آن مسائل جاری خود را با توجه به سنتهای اصیل خود حلوفصل کنیم.
افق گشایی رسانه ای
بدیهی است که مسائل کشور و دانشگاه باید در نقطه ای علمی و عمیق و فکری دنبال شوند و ما عهده دار آنیم که مسائل را از حالت مبتذل آن، که در اکثر فضاهای رسانهای موجود با آن روبهروییم خارج کنیم و کرانه را بهعنوان نمونهای شایسته و برجسته در میان دانشگاههای کشور معرفی کنیم. در واقع ما این هدف خود را که بازکردن مرزی برای گفتوگوی میان اهل علم و جامعه است را دنبال میکنیم و انتظار داریم به آن دست پیدا کنیم.
انشاالله...
راهاندازی فروشگاه دانشگاه و ارائه محصولات دانشگاه اعم از خوراکی، تزیینی، کاربردی و... با نام و لوگو و تصاویر دانشگاه (مانند محصولات کشاورزی و گیاهی از باغ ارم، اردوگاه مصطفوی، دانشکده کشاورزی و...)؛
طراحی هویتدار وسایل در دانشگاه اعم از:
تجهیزاتی (ساعت، پد موس، تیبون و...)
تبلیغاتی (تیشرت، کیف دستی هدایا و...)
تشریفاتی (هدایا، جعبهها و...)
مصرفی (جعبه دستمال کاغذی، لیوان، بشقاب، سینی و...
اخبار
رادیو دانشگاه، برنامهای مشترک از رادیو فارس و روابط عمومی دانشگاه شیراز، بهطور رسمی افتتاح شد. بهگزارش روابطعمومی دانشگاه شیراز، طی مراسمی با حضور مدیرکل صداوسیمای فارس و هیئترئیسه دانشگاه...
سرود جدید دانشگاه شیراز در جشن آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ رونمایی و اجرا شد. بهگزارش روابطعمومی دانشگاه شیراز، همزمان با گردهمایی بزرگ دانشگاهیان و جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه شیراز که شامگاه یکشنبه...
رادیو دانشگاه، در جدول برنامههای شبکهی رادیویی فارس راهاندازی خواهد شد. دکتر حامد تقوایی، مدیر روابطعمومی دانشگاه شیراز، پساز برگزاری نشست هیئترئیسه دانشگاه شیراز با مدیرکل و...
اینفوگرافی طرح