اهداف، رویکردها و برنامههای راهبردی دانشگاه شیراز
اهداف، رویکردها و برنامههای راهبردی دانشگاه شیراز
اهداف، رویکردها و برنامههای راهبردی دانشگاه شیراز
چشمانداز:
دانشگاه شیراز «دارالعلمی در دارالعلم» در افق ۱۴۰۴، در پرتو انوار الهی، دانشگاهی نوآور و جامعهمحور است که بنیانهای استواریاش را بر پایۀ حقیقتطلبی، حکمتمداری و انسانسازی نهاده است. این دانشگاه، با نگاهی جهانی به دنبال ترویج علم گسترش مرزهای دانش، فناوری و نوآوری و توسعۀ متوازن و پایدار ملی با تاکید بر منطقۀ جنوب کشور است.
ارزشها و باورها:
- کرامت انسانی
- خردورزی آزاداندیشی
- خودباوری
- خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
- تفکر انتقادی
- اخلاق حرفهای
- مشارکتهای تیمی
- مسئولیتپذیری و پاسخگویی
مأموریت:
دانشگاه شیراز بهعنوان یک دانشگاه جامع با توسعۀ برنامههای درسی کارآمد، پویا و مهارتافزار؛ گسترش مرزهای دانش و فناوری؛ ترویج نوآوری و تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و کارآفرینی و با بهرهگیری از آموزش و پژوهش میانرشتهای، فرارشتهای و چندرشتهای به تربیت نیروهای وارسته، مسئولیتپذیر، خلاق و توانمند پرداخته و آیندۀ شغلی دانشجویان را تضمین مینماید.
این دانشگاه با نگاه بینالمللی با بهرهمندی از سرمایههای فیزیکی، انسانی، فکری، اجتماعی و ارتباطی، با استفاده از فناوریهای صنعت ۴ در آموزش عالی و تأکید بر کرامت انسانی، خردورزی و آزاداندیشی، خودباوری، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، تفکر انتقادی، اخلاق حرفهای، مشارکتهای تیمی و مسئولیتپذیری و پاسخگویی، مرجع حل مسائل جامعه نقشآفرین در سیاستگذاریهای کلان و بسترساز کسب مزیت رقابتی پایدار و شکوفایی اقتصاد منطقهای و ملی است.
| جدول شماره 1: اولویتها، اهداف و راهبردهای دانشگاه شیراز | ||
|---|---|---|
| اولویتهای راهبردی (4مورد) | اهداف راهبردی (11 مورد) | راهبردها (30 مورد) |
| 1- سرآمدی در آموزش و پژوهش | 1-1-دستیابی به کیفیّت برتر در آموزش | 1-1-1- ساماندهی، بازنگری و به روزسانی برنامههای درسی براساس تحولات روز، نیازهای منطقهای و آموزههای اسلامی |
| 1-1-2- توسعهی آموزشمجازی، آزاد و تخصّصی | ||
| 1-1-3- بهرهگیری از روشهای نوین یاددهی و یادگیری دانشگاهی | ||
| 1-1-4- مهارتافزایی دانشجویان | ||
| 1-2-تحقّق نظام پژوهش اثرگذار | 1-2-1- توسعهی پژوهشهای بنیادی و گسترش مرزهای دانش | |
| 1-2-2- توسعهی پژوهشهای تقاضامحور | ||
| 2- کارآفرینی، نوآوری و ثروتآفرینی | 2-1- ایجاد زیستبوم نوآوری و کارآفرینی | 2-1-1- ایجاد درهی فنآوری دانشگاه و تقویت مراکز رشد و شتابدهندهها و شرکتهای دانشبنیان |
| 2-2- تجاریسازی دانش | 2-2-1- توسعهی ظرفیتهای و زیرساختهای مالکیّت فکری | |
| 3- تعاملگرایی مسئولیتپذیری و پایداری | 3-1- ارتقاء سرمایههای ارتباطی | 3-1-1- تعامل آموزشی با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی |
| 3-1-2- تعامل پژوهشی با دانشگاهها، مراکز پژوهشی و صندوقهای حمایت از پژوهش | ||
| 3-1-3- گسترش ارتباط با صنعت و جامعه | ||
| 3-1-4- توسعهی روابط و همکاریهای بینالمللی در حوزههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی | ||
| 3-2- تقویت پایداری و شهرت دانشگاه | 3-2-1- نقشآفرینی در سیاستگذاری و توسعهی منطقهای و ملی در حوزههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی | |
| 3-2-2- توسعهی فعّالیّتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه | ||
| 3-2-3- حفظ محیطزیست در راستای دانشگاه سبز | ||
| 3-2-4- برندسازی با رویکرد علمی، فرهنگی و اجتماعی | ||
| 4- قابلیتها و زیرساختهای پشتیبانی متوازن | 4-1- بسترسازی و تقویت فعّالیّتهای فرهنگی و دانشجویی | 4-1-1- ساماندهی اولویتهای فرهنگی، تربیتی و اخلاق حرفهای در دانشگاه |
| 4-1-2- توسعهی فعّالیّتهای فرهنگی و دانشجویی | ||
| 4-2- مدیریت مؤثّر بر منابع مالی و افزایش استقلال مالی دانشگاه | 4-2-1- متنوّعسازی درآمدهای اختصاصی | |
| 4-2-2- مدیریت بهرهوری | ||
| 4-3- مدیریت زیرساختها و سرمایههای فیزیکی | 4-3-1- ساماندهی و توسعهی فضای آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی | |
| 4-3-2- توسعهی زیرساختهای فنآوری اطّلاعات و مدیریت دانش | ||
| 4-3-3- ساماندهی و توسعهی تجهیزات و فضای کالبدی و اداری | ||
| 4-3-4- توسعهی فضاها و امکانات فرهنگی، رفاهی و ورزشی | ||
| 4-3-5- بهروزرسانی و تقویت زیرساختهای قانونی | ||
| 4-4- بهسازی نظام مدیریتی دانشگاه | 4-4-1- ساماندهی ساختار سازمانی و روانسازی فرایندها متناسب با ویژگیهای دانشگاه نسل سوم و چهارم | |
| 4-4-2- تدوین و اجرای نظام جامع نظارت و ارزیابی هدفمند و مستمر دانشگاه | ||
| 4-5- مدیریت نظاممند سرمایهی انسانی | 4-5-1- ساماندهی نظام مدیریت سرمایهی انسانی برای اعضای هیأت علمی | |
| 4-5-2- ساماندهی نظام مدیریت سرمایهی انسانی برای اعضای غیرهیأت علمی | ||
| 4-5-3- توسعهی شایستگیهای مدیران در الگوسازی تحوّل در دانشگاه | ||