
5
5
تلوزیون اینترنتی دانشگاه شیراز (کرانه)
مقدمه
ما در تلویزیون اینترنتی دانشگاه شیراز بهدنبال آنیم که فضایی را برای گفتگو در مرز جامعه و دانشگاه مهیا کنیم. درواقع ما میخواهیم دانشگاه و گفتار دانشگاهی را از بحثهای خشک فنی خارج کنیم. گفتگو هایی که عموما به صحنه و موقعیتی که ایران در آن قرار گرفته است بی توجه است و تنزه طلبانه خود را درگیر بحث های فنی و کلاسیک کرده و پیشنهادی علمی برای وضع کنونی جامعه ندارد. دانشگاهی که در وضع روزمرین خود در بهترین حالت به توصیه ای غیر مسئولانه در قبال اتفاقات کشور بسنده میکند و گویی دیواری میان خود و جامعه کشیده است. همچنین ما میخواهیم دانشگاه را در مرز خویش با جامعه پیوند بزنیم و در این پیوند عالمانه، رسالت دانشگاه و نهاد علم که همان مسئولیت پذیری در قبال وضع جامعه است را محقق کنیم. هدف ما آن است که دراین مسیر، شخصیت رسانه ای دانشگاه شیراز را احیاء کنیم و از این جهت کاری که ما به دنبال آنیم در دانشگاه های کشور بی سابقه است.
اهداف
ارتقاء علمی دانشگاهی
از دیگر سو ما به دنبال ارتقاء علمی در کشور هستیم و موضوعات علمی ای که به ارتقاء علمی دانشگاه و نهاد علم میپردازند را به عنوان یکی از محور های کرانه (زین پس در این متن هرجا به تلویزیون اینترنتی دانشگاه شیراز اشاره شد به جای آن از اسم کرانه استفاده میشود) اختصاص میدهیم و به این موضوع توجه داریم که میتوان با ظرفیت علمی دانشگاه شیراز به تولید محتوا هایی برسیم که فضای علمی و تخصصی حوزه های مختلف دانشگاهی و علمی را در سطح کشور متحول کنیم و کار خود را علاوه بر عمومی سازی علم، به ارتقاء علم هم اختصاص دهیم.
وجه تسمیه
کرانه همانگونه که از اسم آن پیداست به مرز اشاره دارد و کار رسانه قرار گرفتن در این مرز و پر کردن این جای خالی است. رسالت اصلی رسانه آن است که مرزی باشد میان جامعه و دانشگاه که در آن مرز صدای نهاد علم به گوش جامعه برسد و این صدا طنینی شنیدنی داشته باشد و جامعه را از غوغاسالاریهای رسانههای بیگانه به نقطهای آرامشبخش و امن برساند.
رسالت اجتماعی
مردم همواره بهدنبال آنند که بدانند اهل علم در مورد اتفاقات روزمرهای که درگیره آن هستند چه موضعی اتخاذ میکنند و نظر اهل علم و دانشگاهیان درباره اتفاقات صحنه جامعه و اتفاقات روزمره چیست؟ در این نقطه است که دانشگاه میتواند نقش اساسی خود را که همان اثرگذاری بر فضای عمومی جامعه است ایفا کند. درواقع ما تنها زمانی میتوانیم بهمعنای واقعی نهاد علم باشیم، که بتوانیم صدای خود را به بیرون از دیوار دانشگاه برسانیم و نسخهای وزین و علمی و البته مسئولانه نسبتبه فضای عمومی جامعه داشته باشیم و وارد گفتوگویی با عموم مردم شویم و اینگونه است که میتوانیم اثرگذاری خود را در جامعه عیان کنیم.
آسیب شناسی
دانشگاه شیراز بهعنوان یکی از مهمترین دانشگاههای کشور که در حوزههای مختلف بهلحاظ علمی دارای تولیدات و آثار فاخر و برجسته است متأسفانه نتوانسته در حوزه رسانه خوب عمل کند و مردم و عموم جامعه نتوانستهاند با دانشگاهیان و بخصوص دانشگاه شیراز گفتوگویی معنی دار که به فضای عمومی آن ها جهت دهد داشته باشند و حرفی بشنوند و تکلیف خود را به اهل علم و اهل دانشگاه شیراز بسپارند تا آنان برایشان نسخهای علمی برای مسائل و مشکلات روزمره بدهند. ما در کرانه بهدنبال آنیم که فضایی را برای گفتوگوی دانشگاهیان دانشگاه شیراز با عموم مردم و نهفقط مردم شهر شیراز بلکه با ظرفیت قابلتوجهی که در فضای رسانهای و فضای مجازی وجود دارد، ظرفیتی را مهیا کنیم که صدای اهل علم در دانشگاه شیراز به گوش مردم کشور برسد. در واقع ما بهدنبال آنیم که دانشگاه شیراز بهعنوان هویت و موجودیتی اثرگذار و مسئول نسبتبه فضای کشور در اذهان فرهیختگان و عموم مردم کشور شناخته شود. دانشگاهی که در قبال اتفاقات روز و فضای جامعه بیتفاوت نیست و صرفاً و تنها بهدنبال مسائل پژوهشی محض خود نیست و در قبال فضای جامعه موضعگیری میکند و نظر میدهد و اثر گذار است.
رسالت اصلی روابط عمومی
ما گمان میکنیم که نقش روابطعمومی به معنی درست خود و همچنین رسانه به مثابه یکی از امکان های اساسی روابط عمومی، پر کردن همین خلل و کاستی است. ما برنامهای داریم که در آن، دانشگاه شیراز شخصیتی رسانهای و کشوری پیدا میکند و در موقعیتهای اساسی کشور که که فضای گفتوگو و عرصهی سخن به تنگ میآید، دانشگاه شیراز بهعنوان نهاد علم در آن شرایط حرفی برای گفتن داشته باشد و افقی را باز کند و به فضای عمومی جامعه جهت بدهد.
فقدان رسانه ای علمی در کشور
نکته دیگری که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد آن است که در وضعیت و شرایط حساس کنونی که رسانههای دنیا ذهن جوانان و دانشجویان ما را جولانگاه خود کردهاند وجود یک رسانه دانشگاهی با بدنهای دانشجویی ضروری است. رسانه ای که هم نسبتبه جایگاه اهل علم و اساتید واقف است و هم ارتباط بیواسطه و درونی با دانشجویان دارد و هم ناظر به مسائل عمومی جامعه و مصالح عمومی جامعه تولید محتوا میکند. وجود چنین رسانهای بسیار ضروری است چرا که ما در فضایی به سر میبریم که رسانهها تمام جهتگیریهای فکری و اجتماعی مردم را دستخوش تغییر قرار دادهاند و دراینمیان رسانههای بیگانه توانستهاند با نقشآفرینی خود آسیبهای جبرانناپذیری به هویت اجتماعی ما بزنند. در چنین وضعیتی دانشگاه شیراز بهعنوان یکی از مهمترین دانشگاههای کشور باید رسالت خود را بپذیرد و در چنین فضای مسمومی اثرگذاری واقعی داشته باشد و فضا را از دست رسانههای غلطانداز بیگانه خارج کند.
جریان سازی علمی
نکته دیگر آنکه ما همواره میدانیم که یکی از مسئولیتهای دانشگاه عمومیسازی و عرفیسازی علم است. دانشگاه در نقطهی اثرگذاری خود بر جامعه باید علوم کلاسیک و محض خود را با رویکردی جریانساز در جامعه گسترش دهد و چنین امری باوجود رسانهای وزین که به ملاحظات کار حرفهای رسانهای واقف است و شخصیت هایی علمی و فکری آن را هدایت میکنند، نیاز مبرم دارد. ما باید این نکته را پیش چشم داشته باشیم که اگر ما بهعنوان دانشگاه شیراز و فرهیختگان اهل علم نتوانیم صدای خود را به گوش جامعه برسانیم جامعه نسخه خود را از دست بدخواهان و بیگانگان دریافت میکند و این برای اهل علم بسیار مهم است که بتوانند در عرصه عمومی جامعه اثرگذاری مستقیم داشته باشند و بتوانند صدای خود را بهصورت بیواسطه به مردم برسانند.
موضوعات
سیاست کلی
موضوعاتی که ما به آن ورود خواهیم کرد شامل تمام بحثهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و هر موضوعی که به دانشکده های مختلف در دانشگاه شیراز مربوط باشد و برای جامعه شنیدنی باشد. موضوعاتی که میتوان به نحو علمی نسبتبه آن موضعگیری کرد و به ارتقاء علمی فضای عمومی جامعه کمک کرد. ما برای انتخاب موضوعات و پیگیری موضوعات علمی از دبیران علمی که شان مشورتی دارند استفاده میکنیم. در واقع هر موضوع به تناسب فضا و تخصص هر فرد، به دبیری مشخص و متفاوت واگذار میشود. در حقیقت ما هر پرونده و طراحی رسانه ای را با نظارت سردبیر به یک دبیر متخصص واگذار میکنیم. از همه مهمتر موضوعات روز ایران که فضای عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار داده در دستور کار قرار میگیرد. در واقع ما موضوعات خود را در نسبت با وضع جامعه انتخاب خواهیم کرد و با درکی که از ماهیت رسانه داریم معتقدیم سایت کرانه که نهاد علم و دانشگاه را نمایندگی میکند، باید در مورد موضوعات روز و وضع کنونی جامعه موضعی علمی اتخاذ کند و این موضع علمی در قالب گفتگویی است که میان نهاد علم و دانشگاه با مردم و جامعه باید در جریان باشد. در واقع این موضع گیری و گفتگو با جامعه همان رسالت دانشگاه و نهاد علم است که در مورد دانشگاه ایرانی به کلی فراموش شده و گویی هیچ نسبتی میان مسائل دانشگاه در ایران با مسائل و مناقشاتی که جمهوری اسلامی به مثابه وضع موقعیت مند جامعه ی ایرانی با آن دست و پنجه نرم میکند وجود ندارد. باز هم شایسته است تکرار کنیم که کرانه همانگونه که از اسم آن پیداست به مرز اشاره دارد. ما در پی آنیم که در مرز جامعه و دانشگاه حرکت کنیم و در این نقطه مرزی دانشگاه را که گاها دچار روزمرگی است و به وضع اساسی و عینی و انضمامی ایران بیتوجه است و صرفاً سرگرم گفتوگوهایی تخصصی برای اهلش شده خارج کنیم. ما معتقدیم که دانشگاه باید به عنوان مرجعی تلقی شود که ناظر به تمام موضوعات انضمامی ایران موضعی علمی اتخاذ کند.
همچنین کرانه بهدنبال آن است که این هدف اساسی که همان باز کردن فضای گفتگو در مرز جامعه و دانشگاه است را برای دانشگاه شیراز محقق کند. ما میخواهیم با تولید آثار خود که در قالبهای گوناگون صورت میپذیرد صدای اهل علم را در فرمهای گوناگون به گوش مردم و دانشجویان برسانیم. ما میخواهیم که دانشگاه شیراز در قبال تمامی اتفاقات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی روز، موضعگیری وزین علمی داشته باشد.
احیاء گفتگوی سازنده به جای خشونت
ما بهدنبال آنیم که فضای گفتگو میان دانشجویان را زنده کنیم و البته مدلی برای این گفتگو داریم که در آن با حفظ تمام ملاحظات علمی و دانشجویی و وزانت فرهیختگی، این گفتگو صورت پذیرد و دانشجویان فضایی را آماده ببینند که میتوانند صدای خود را در آن به جامعه برسانند و از مسیر گفتگو مسائل و مشکلات کشور را حلوفصل کنند. باید توجه کرد اینکه در فضای جامعه شاهد خشونتهایی هستیم و این خشونتها کشور را با مشکلات اساسی امنیت ملی مواجه میکند بهخاطر آن است که نتوانستهایم فضایی را مهیا کنیم که گفتگو کردن تنها مسیر رشد و اصلاح امور باشد و هر گاه عرصه گفتگو به تنگ آمدهاست، ما شاهد اتفاقات خشونتباری بودهایم.
هویت ایرانی- اسلامی
ما در کرانه میخواهیم به مسئله هویت بهنحو اساسی بپردازیم و آن را بهعنوان یکی از بخشهای محوری سایت دنبال کنیم. چرا که فکر میکنیم باید مسائل و مناقشات روزمره با نظر به هویت خاص ایرانی اسلامی و سنتهای گذشته ما مرتفع شود و یکی از اساسیترین راهها برای رتقوفتق امور آنست که ما به سنتهای اصیل ایرانی اسلامی خود رجوع کنیم و ناظر به تاریخ و سنت خاص خود درباره شرایط امروز تصمیمگیری کنیم. در حقیقت این یکی از مهمترین وظایف کرانه است تا بتواند مسائل را از سطح مبتذل و غیرعلمی خود در نقطهای اصیل، وزین و علمی بنشاند و در باب آن با در نظر گرفتن ملاحظات علمی و دانشگاهی سخن بگوید و از ظرفیت ویژه دانشگاه شیراز در پرداختن به مسائل گوناگون استفاده کند و صدای اساتید دانشگاه شیراز و دانشجویان اهل علم آن را به بیرون از دانشگاه و حتی به خود دانشگاهیان برساند. ما میخواهیم با در نظر گرفتن ظرافت های رسانه ای بپرسیم که اساساً هویت و فرهنگ ما چه اقتضائاتی را بهدنبال دارد و ما چگونه میتوانیم با التفات به هویت خاص خود مسیری را برای آینده ترسیم کنیم که بتوانیم در آن مسائل جاری خود را با توجه به سنتهای اصیل خود حلوفصل کنیم.
افق گشایی رسانه ای
بدیهی است که مسائل کشور و دانشگاه باید در نقطه ای علمی و عمیق و فکری دنبال شوند و ما عهده دار آنیم که مسائل را از حالت مبتذل آن، که در اکثر فضاهای رسانهای موجود با آن روبهروییم خارج کنیم و کرانه را بهعنوان نمونهای شایسته و برجسته در میان دانشگاههای کشور معرفی کنیم. در واقع ما این هدف خود را که بازکردن مرزی برای گفتوگوی میان اهل علم و جامعه است را دنبال میکنیم و انتظار داریم به آن دست پیدا کنیم.
انشاالله...